Kotisivut yritykselle

Sanotaan että jos tänä päivänä yrityksellä ei ole kotisivuja on se sama kuin yritystä ei olisikaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. On valtavasti hyvin toimivia yrityksiä joilla ei koskaan ole ollut kotisivuja eikä heille niistä olisi juurikaan mitään lisäarvoa. Toki on on totta että useimmille yrityksille kotisivuista on hyötyä. Se millaista lisäarvoa juuri sinun yrityksesi kotisivuista tarvitsee tai voisi saada, riippuu yrityksestäsi, ja voit löydät tästä hyödyllistä lisätietoa Ostajan oppaastamme.

Miksi kotisivutekijöitä on oikeasti hankala kilpailuttaa?

 

Kotisivuala eroaa monesta muusta alasta sen taiteellisesta aspektista johtuen. Jos valinnan pääkriteerinä on hinta, on riskinä että saat susipaskat sivut jotka vain karkottavat asiakkaat ja vetävät yritystäsi kohti pohjaa. Muista että kotisivusi edustavat yritystäsi 24/7, ja ihmiset luovat assosiaatioita kotisivustasi yritykseesi. Huonosti hoidetut sivut luovat mielikuvan että muutkin asiat yrityksessä hoidetaan samalla asenteella. Eli otat aika suuren riskin jos annat kotisivun uudistuksen väärälle henkilölle tai yritykselle hoidettavaksi. Hyvännäköiset, selkeät, helppokäyttöiset ja viimeistä yksityiskohtaa myöten toimivat sivut luovat yrityksestä positiivisen mielikuvan ja lisäävät yhteydenottoja. Yrityksen brändiä ja luottamusta sen tuotteisiin tai palveluihin luodaan mielikuvilla, ja kotisivut ovat yksi palanen tästä suuresta kokonaisuudesta. Käytännössä kun valitset itsellesi kotisivutekijää, valitset samalla tietyn tyylisuuntauksen, sillä jokaisella kotisivutoimistolla on oma kädenjälkensä, jota ei saa mistään muualta. Erityistä huomiota kannattaa laittaa myös

Viisi suurinta virhekuvitelmaa jotka johtavat kotisivukatastrofeihin?

1. Jokainen joka on hyvä tietotekniikassa osaa tehdä hyviä kotisivuja

Teknisellä osaamisella saadaan sivut jotka toimivat teknisestä näkökulmasta. Kotisivujen suunnittelu vaatii nimenomaan kotisivujen suunnittelun osaamista, jossa yrityksen tavoitteet ja sivukävijöiden tarpeet huomioidaan. Lisäksi laadukkaat kotisivut edellyttävät graafista osaamista, jota monella ei löydy. Ilman graafista osaamista kotisivuista tulee kotitekoisten näköiset tai niistä paistaa liikaa läpi jokin valmispohja jonka ulkoasu on vielä heikentynyt alkuperäisestä, puhumattakaan monista suoranaisita virheistä kuten vääränlaisen fontin, värien tai sivulle sopimattomien kuvien käytöstä. Käyttämällä jotain tuttua it-alalla työskentelevää serkunpoikaa, joka ei tee kotisivuja työkseen, saat mitä todennäköisimmin kaiken ylimääräisen vaivan ja tuskan lisäksi sellaisen asikaskarkottimen, että sivustosta koituvia taloudellisisa tappioita ei enää lasketa sadoissa, vaan tuhansissa euroissa vuosittain.

2. Mitä pidempään yritys on ollut alalla sitä parempia kotisivuja heiltä saa

Jos listaamme kaikki Suomessa toimivat kotisivutekijät ja järjestetään kyseinen lista sen mukaan mitä pidempään yritys on ollut alalla, huomataan varsin mielenkiintoinen ilmiö. Valtaosa pisimpään alalla olleista yrityksistä tuottaa armottoman vanhanaikaisia kotisivuja. Pahimmat tapaukset löytyvät 2000-luvun alussa perustetuista yrityksistä, jossa saatetaan vieläkin tehdä sivuja 90-luvun menetelmillä. It-ala on siitä poikkeuksellinen, että sitä ei oikeastaan ole ollut olemassa kovin pitkään, ja monet tekniikat ja menetelmät vanhentuvat. Poikkeuksia toki löytyy, ja osa pitkään toimineista yrityksistä on onnistunut uudistamaan itsensä jatkuvasti, ja he ovatkin joitakin alamme kovimpia pelureita, mutta valtaosa yli 10 vuotta alalla toimineista yrityksistä näyttää olevan itsekin jo uudistuksen tarpeessa.

3.Kotisivutekijät ovat keskenään samanlaisia, joten se joka tarjoaa halvimmalla on järkevin kumppani

Tämä on sama kuin ajattelisi että autot ovat keskenään samanlaisia. Kokeileppa lähteä ensin kylille ajelemaan harmaalla perhe-Toyotalla ja sen jälkeen uudella punaisella Porsche 911:llä. Kummassa tapauksessa sinut huomataan paremmin? Kotisivut toimivat pohjimmiltaan samalla periaatteella. Kotisivujen on kyettävät pitämään sivukävijän huomio ja herättää kiinnostus sen omistajaa kohtaan. Ainoana erona on se, että huonojen ja erinomaisten kotisivujen hintaero on monesti vain muutamia satoja. 

4. Teen kotisivut itse koska ne on helppo tehdä

Tässä kohtaa kannattaa kysyä itseltä ensin että kuinka monet kotisivut olet tähän mennessä tehnyt? Jokainen hyvä kotisivutekijä on hyvä ainoastaan koska hän on harjoitellut niin pitkään ja oppinut virheistään vuosien varrella. Jokainen rehellinen kotisivutekijä luultavasti myöntäisi että ensimmäiset kymmenen kotisivua eivät ehkä olleet niitä huippuyksilöitä, mikä johtuu siitä, että alussa kokeilunhalu erilaisia erikoisia ideoita kohtaan voi olla liian suuri, koska ei vielä ymmärretä mikä oikeasti toimii hyvin ja mikä ei. Kunnon ote kotisivujen tekemiseen alkaa muodostua vasta kun takana on kymmeniä projekteja. Toki jos tuskanhiki ja loputtomat tehottomat työtunnit vetävät puoleensa, eikä lopputuloksella ole niin väliä, niin silloin toki kannattaa ruveta rakentamaan kotisivuja itse.

5. Tilaan uudet kotisivut samalta tekijältä vaikka edelliset olivat kuraa, koska tuttu on turvallisin valinta

Tämä on yksi kotisivualan suurimpia tragedioita. Monesti he jotka ovat sortuneet hinta-ansaan, ovat saaneet itselleen niin surkeat sivut, että koko yrityksen liiketoiminta on saanut ylimääräisen taakan ja huomaamattoman syövyttäjän. Pahiten osumaa ottaneet ovat kuitenkin juuri heitä jotka hanakaimmin haluavat tulla uudesti sorretuksi, kenties koska he ovat joutuneet tekemään eniten itsepetostyötä kokemansa pettymyksen ja järkytyksen seurauksena, ja joutuneet jotenkin kompensoimaan virhevalintaansa. Tämä tie on oikotie konkurssiin ja pitkälle yrittäjän sairaslomalle.